مدیریت دانش چیست و چه مزایایی برای کسب و کار ما دارد؟

مفهوم مديريت دانش

مفهوم مديريت دانش

مدیریت دانش فرآیندی سیستمی و منظم است که جهت سازماندهی ، حفظ و به روزرسانی دانش های آشکار و غیرآشکار بکار می رود؛

 

 

مفهوم مديريت دانش (تعریف دوم)

مفهوم مديريت دانش (تعریف دوم)

مجموعه اقدامات اثربخشی که با تبدیل دانش به هویت و دارایی، سرعت دستیابی به اهداف  کسب و کار را بالا ببرد.

مدیریت دانش می تواند دانش و تجربه فردی و جمعی  افراد را که سرمایه معنوی و هویت هر کسب و کار به حساب می آید، به خوبی جمع آوری و مدیریت نماید.

 

 

مدیریت دانش و فرهنگ کسب و کار

مدیریت دانش و فرهنگ کسب و کار

در مفاهیم مديريت دانش، تأكيد بسياري بر ارتقاي فرهنگ سازماني با به اشتراك گذاری دانش با دیگران شده است؛

اینکه اعضاء یک سازمان و کسب و کار ، فهم واضح و درستی از دانش و مدیریت دانش داشته باشند.

يكي از موانع عمده اشتراك دانش در سازمان‌ها، فرهنگ سازماني موجود است.

 

 

حفظ قدرت با عدم اشتراک گذاری دانش!

در سازمان‌هايي كه افراد جایگاه و قدرت را در گرو  دانش كسب شده در طول سالیان حضور خود در آن کسب و کار می دانند ، حفظ و ارتقاي موقعيت شغلي اآنها،  با عدم اشتراک گذاری دانش معنا پیدا می کند؛

بنابراین هر فرد اشتراک گذاری دانش را مساوی با به خطر انداختن و آسيب‌ رساندن به موقعيت شغلي خود در نظر می گیرد.

 

 

ارتقاء فرهنگ "اشتراک گذاری دانش"

ارتقاء فرهنگ “اشتراک گذاری دانش”

فرهنگ سازماني بايد به نحوی ارتقا داده شود كه اعضاء کسب و کار اطمینان داشته باشند،  همه نظرات و تجربیاتشان دیده شود و کسب و کار برای آن ارزش قائل باشد.

 

 

تعریف فرآیندهای دانش

آنها نباید این نگرانی را داشته باشند كه با به اشتراک گذاشتن دانش و نظرات خود،  ممكن است موقعیت و وجهه خود را در سازمان از دست دهند.

با ایجاد مديريت دانش و تعریف فرآیند های  مناسب در آن ، می توانیم به فرهنگ اشتراك گذاری دانش در ميان اعضاء کسب و کار كمك نماییم.

 

 

بهبود فرآیندهای کسب و کار با ایجاد فرآیندهای جدید

بهبود فرآیندهای کسب و کار با ایجاد فرآیندهای جدید

سه محور اصلی مدیریت دانش در هر پروژه کسب و کار ، انسان ، فرآیند و فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد.

مدیریت دانش  می تواند به عنوان  یکی از استراتژی های اصلی سازمان ها و کسب و کارها در نظر گرفته شود ؛

زیرا با بهبود فرآیندهای جاری می تواند به خلق فرآیندهای جدید منجر شده و بالتبع  عملکرد سازمانی  را بالا ببرد.

 

 

پیشرفت آموزش های سازمانی و تکامل سیستم ها

پیشرفت آموزش های سازمانی و تکامل سیستم ها

گرچه دانش در وهله اول به صورت فردی توسط اعضاء کسب و کار و دانشگران تولید می شود،  ولي براي اينكه سودمند واقع شود لازم است همه اعضاي با تجربه در کسب و کار در تولید و نظردهی بر روی آن سهيم باشند.

مديريت دانش، طبعاً باعث پيشرفت و تكامل ديگر سيستم‌ ها و آموزش‌هاي سازماني شده و موقعيت کسب و کار را در فرصت‌هاي جديد، تقويت و پشتيباني مي‌كند.

 

 

تقویت ارتباطات و حس نوآوری

تقویت ارتباطات و حس نوآوری

مديريت دانش به بهينه‌سازي ارتباطات در ميان اعضاء کسب و کار و در میان رده‌هاي بالاي مديريتی بسیار کمک می نماید.

توسط مدیریت دانش می توانم به تقویت  حس نوآوری در کسب و کارمان کمک کنیم.

 

 

استفاده از تکنولوژی جهت تولید دانش روز

استفاده از تکنولوژی جهت تولید دانش روز

در قدیم تنها اهرم رقابتی  کسب و کار ها،  قیمت و کیفیت بود ؛

ولی در این عصر جدید،  تولید دانش جدید و به روز باعث شده که کسب و کار ها بتوانند کیفیت تولیدی و خدماتی  خود را با استفاده از امکانات جدید و تکنولوژی  بالا برده و  سهم رقابتی خوبی را  نسبت به رقبا در بازار  داشته باشند.

 

 

مستندسازی دانش غیرآشکار و تبادل دانش آشکار

مستندسازی دانش غیرآشکار و تبادل دانش آشکار

بهبود فرآیند های یک کسب و کار ، تنها با مدیریت دانش و به اشتراک گذاری تجربیات موفق  صورت می گیرد ؛

تجربیات موفقی که حاصل مستند سازی دانش ضمنی (غیر آشکار) و اشتراک گذاری دانش آشکار  می باشد .

توجه مدیران به پرسنل خلاق در تولید دانش

ما در دوره ای زندگی می کنیم که هر روزه شاهد  تحولات و تغییرات بزرگی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات هستیم.

اگر ما به عنوان یک مدیر به پرسنلی که  خلاقیت لازم جهت ایجاد دانش در کسب و کار ما را دارند، بیشتر بها دهیم ، به همان اندازه از ثمرات مربوط به بهبود کارایی و عملکرد سازمان در فضای رقابتی کسب و کار، استفاده خواهیم کرد .

 

 

دیدن ثمرات مدیریت دانش در دراز مدت

دیدن ثمرات مدیریت دانش در دراز مدت

در صورتی که در هر کسب و کار ، مدیریت دانش را به خوبی پیاده سازی کند، در عملکرد و خروجی هر پرسنل و کسب و کار تاثیر خوب و بالایی خواهد داشت .

این تاثیرات معمولا زودبازده نبوده و نیاز به گذشت زمان جهت مشاهده ثمرات آن می باشیم.

 

 

نیاز استراتژیک و ابزار کلیدی عصر جدید

توجه به مدیریت دانش به عنوان یک نیاز استراتژیک به عنوان ملزومات هر کسب و کار می باشد ؛

ما می توانیم از آن جهت حفظ موقعیت ، بهبود توان رقابتی و کم نمودن فاصله خود با دیگر رقبای موفق در دنیا  استفاده کنیم.

مدیریت دانش ابزار کلیدی عصر جدید جهت  تولید ، نگهداری ، طبقه بندی و  اشتراک گذاری  دانش در کسب و کار های نوین می باشد.

 

 

رشد و کمال دانشگر با تبادل دانش با دیگران

با مدیریت دانش  می توان از دانش موجود در کسب و کار خود استفاده موثری داشته و دانش های جدیدی را که هر روزه تولید می شوند را به خوبی نگهداری و با دیگران به اشتراک گذاریم.

هر کارشناسی که در حوزه مدیریت دانش فعالیت دارد می تواند مهارت ها و تجربیات خود را با دیگر همکاران تیم خود به اشتراک گذارد ؛ این کار باعث می شود که در قبال به اشتراک گذاری دانش و تعامل با دیگران ، خروجی هایی را از این تبادل به دست آورد که موجب رشد و حرفه ای شدن او نیز شود.

 

 

عناصر کلیدی مدیریت دانش

عناصر کلیدی مدیریت دانش

مدیریت دانش به صورت کلی دارای سه عنصر کلیدی  افراد ، فرآیند ها و محتوا می باشد .

هر سازمان و کسب و کاری بر اساس این سه عنصر کلیدی اقدام به انتخاب یک سیستم و تکنولوژی مناسب برای پیاده سازی مدیریت دانش می نماید.

 

 

بهبود کارایی، بهره وری، نوآوری و ارتقا کیفیت تو کسب و کار

بهبود کارایی، بهره وری، نوآوری و ارتقا کیفیت تو کسب و کار

مدیریت دانش می تواند کارایی و بهره وری سازمان ما را بالا برده و باعث نوآوری، ارتقاء کیفیت و توسعه کسب و کار ما گردد.

 

 

استفاده مناسب مدیران از مدیریت دانش

استفاده مناسب مدیران از مدیریت دانش

مدیران هر کسب و کار باید بتواند به سادگی به دانش کارشناسان مستقر در گروه های دانشی  سیستم مدیریت دانش دسترسی داشته باشند و از دانش موجود جهت تصمیم گیری های خود به خوبی استفاده کنند.

آنها با استفاده درست از دانش موجود و تولیدی می توانند فرآیندهای کسب و کار  را بهینه کرده و کارهای تکراری روزانه را کاهش دهند.

نتیجه این توجهات باعث می شود که همکاری و یکپارچگی در میان اعضاء کسب و کار بیشتر شده و به نظم و راندمان کاری پرسنل کمک نماید.

 

 

استفاده و تبادل دانش در زمان مناسب

استفاده و تبادل دانش در زمان مناسب

حتی اگر ما انبوهی از منابع دانش و تجربیات پرسنل و کارشناسان را در هر حوزه تخصصی سازمان داشته باشیم ، ولی آنها را در میان گروه های هدف به اشتراک نگذاریم  و در عملیات و تصمیمات سازمانی استفاده نکنیم  ، نگهداری آنها هیچ  ارزشی نخواهند داشت .

دستیابی به مدیریت دانش بسیار مهم تر از خود دانش فردی و سازمانی  است ؛ زیرا استفاده نکردن و عدم تبادل دانش در زمان مناسب، باعث از هدر رفتن  دانش و حتی ضرر به کسب و کار ما می شود.

 

 

بقای کسب و کارهای پروژه محور

بقای کسب و کارهای پروژه محور

“بقای سازمان های پروژه محور به استفاده اصولی و درست از دانش و مدیریت دانش است “

ممکن است خیلی از سازمان ها منابع بسیاری زیادی مانند: سرمایه ، نیروی کار ، کارخانه و شرکت باشند ولی مهمترین عامل تولید و موفقیت در آنها ، غیر مادی است و آن چیزی جز دانش در آن کسب و کار  نمی باشد؛

 

 

مستندسازی، بومی سازی و تبادل دانش؛ ضامن بقاء کسب و کار

مستندسازی، بومی سازی و تبادل دانش؛ ضامن بقاء کسب و کار

“در این عصر جدید ، مستندسازی دانش های کاربردی به روز ، بومی سازی ، تبادل و بکارگیری مناسب آن ، تضمین کننده بقاء هر  فرد ، سازمان و اجتماع است “

زمانی دانش تولید شده برای عملکرد کسب و کار مفید خواهد بود که این دانش به مرحله کاربردی و عمل برسد.

بومی سازی دانش با نیازهای کسب و کار و استفاده درست و کاربردی از آن ، باعث موفقیت در هر کسب و کار خواهد شد.

 

 

فرآیند مدیریت دانش

فرآیند مدیریت دانش

ما قبل از پیاده سازی و راه اندازی هر سیستمی می بایست به نیازسنجی اولیه آن بپردازیم؛

داشتن دانش و مدیریت دانش، باعث می شود که ما زمان کمتری را صرف دستیابی به اطلاعات اولیه جهت پیاده سازی سیستم مدیریت دانش نماییم؛

این کار به پیاده سازی سریع تر سیستم مدیریت دانش کمک زیادی می کند.

در این فرآیند می بینیم که پیش نیاز اولیه دانش است و این دانش پس از بررسی و پالایش در مرحله بعد در سیستم مدیریت دانش ذخیره می شود و می توان آن را با مدیران رده بالا جهت اتخاذ تصمیمات سازمانی به اشتراک گذاشت و به مرحله عمل و استفاده از دانش ایجاد شده رساند.

در این فرآیند می بینیم که چطور دانش، از زمان ایجاد ( تولید) تا به کارگیری،  باعث بهبود عملکرد کسب و کار ما می شود .

 

 

وظایف و اهداف مدیریت دانش

وظایف و اهداف مدیریت دانش

مستند سازی، حفظ و نگهداری و اشتراک گذاری دانش و تجربیات کاری افراد و پرسنل،  از وظایف مهم مدیریت دانش می باشد.

زمانی ما می توانیم ادعا کنیم که مدیریت دانش را به خوبی در سازمان و کسب و کار خود پیاده سازی کردیم، که بتوانیم اهداف زیر را برآورده کنیم :

  1. انتخاب و تحویل دانش مناسب
  2. انتخاب و تولید قالب مناسب جهت ارائه محتوا
  3. تحویل دانش در زمان مورد نیاز  به گروه کاربران هدف
  4. صرف هزینه معقول در کل فرآیند پیاده سازی مدیریت دانش

 

 

محدودیت و مشکلات مدیریت دانش در کسب و کار ها

محدودیت ها و مشکلات مدیریت دانش در کسب و کار ها
  1.  محدودیت در مدیریت دانش ضمنی افراد
  2. عدم توانایی لازم در تعامل پویا و فعال با استفاده کنندگان دانش
  3. عدم حمایت کافی از کاربران استفاده کننده  از دانش
  4. عدم شناخت کافی از علایق ، انگیزه ها و نقش دانش گران

 

 

درس آموخته، در کسب و کارهای پروژه محور

درس آموخته، در کسب و کارهای پروژه محور

در کسب و کار ها و سازمان هایی که پروژه محور بوده و بر اساس استاندارد PMBOK  کار می کنند، ورودی های دانش به صورت درس آموخته (Lesson Learned) می باشد.

درس آموخته، به  اطلاعات مستند و تایید شده ای گویند که حاصل خروجی تجربیات مثبت و منفی ( موفقیت و عدم موفقیت)  در هر پروژه می باشد؛

یک درس آموخته میبایست با معنی ، معتبر ، کاربردی و تایید شده باشد.

کاربردی بودن یک درس آموخته زمانی مشخص می شود که بتواند بر روی تصمیم گیری مدیران ثاثیر داشته و احتمال وقوع رخدادهای منفی را از بین ببرد و یا آنها را کاهش دهد .

هر درس آموخته می تواند در بهبود فرآیندهای مرتبط با یک پروژه و رسیدن به اهداف آن کمک بسیار زیادی نماید.

در این فرآیند، با ثبت و مستند سازی تجربه می توان آن را به درس آموخته تبدیل نمود و درس آموخته ها  بعد از بررسی و اصلاح تبدیل به دانش می شوند.

وظایف اعضاء  کسب و کار در مدیریت دانش

مسئول

مسئولیت

پرسنل کسب و کار

    • مستندسازی درس­آموخته­های حاصل از اجرای فعالیت­های کاری خود در چارچوب و منطبق با فرآیندهای تعیین شده در دستورالعمل

مسئولین مدیریت دانش

    • پشتیبانی از اجرای دستورالعمل تهیه شده در راستای مسئولیت های تعریفی
    • کمک و ارائه آموزش­های لازم به کارکنان برای مستندسازی درس­آموخته­ها
    • حصول اطمینان از مستندسازی تمامی درس­آموخته­ها
    • هماهنگی و اجرای برنامه­های مستندسازی درس­آموخته­ها که توسط متولی مدیریت دانش اعلام می­شود

مدیران

    • حمایت از اجرای دستورالعمل حاضر در واحد های مشخص
    • اطمینان از مشارکت کارکنان در فرآیند مستندسازی کلیه درس­آموخته­ها در واحد های مشخص

مدیران دانش

    • حمایت از اجرای دستورالعمل حاضر در حوزه های تعریف شده
    • ایجاد زیرساخت­های لازم به­صورت مرحله­ای جهت اجرای دستورالعمل حاضر
    • جلب حمایت مدیران ستادی و پروژه­ها جهت اجرای دستورالعمل حاضر
    • به­روزرسانی دستورالعمل حاضر (در صورت نیاز با مشارکت واحدهای ذیربط)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست